Kreatin og kreatin-kur

Kreatin: Viden og erfaringer om kreatin og kreatin-kur.

Kreatin er et naturligt stof, som mennesker har i kroppen. Kreatin er et meget populært kosttilskud i styrketræningskredsse. Det siges at have anabolsk virkning. På denne side har jeg noteret noget af den viden, jeg har samlet om kreatin og om at tage en kreatin-kur.

Det bedste kreatin

Kreatin monohydrat

Hvis du bare vil vide, hvad der er det bedste og billigste kreatin-produkt på markedet, så vil jeg foreslå dig at tage et kig på kreatin-pulver fra Bodylab, som er noget af det billigste, jeg har set, og derudover har jeg altid oplevet god service og hurtig levering hos dem (jeg køber kosttilskud derfra hver måned).

Kreatin: Dosering / indtagelse

Her kan du læse om, hvor meget kreatin du skal dosere og hvor meget du skal indtage.

Kreatin: Loading-fase

Load-fase de første 5 dage. Indtag 0,3 g kreatin pr. kg. kropsvægt, dvs. vejer du 100 kg, skal du indtage 30 g kreatin de første 5 dage (0,3 * 100 = 30). Der er delte meninger om load-fasen. Det er i hvert fald sikkert, at den ikke skader på nogen måde.

Derefter 0,03 g kreatin pr. kropsvægt om dagen, dvs. vejer du 100 kg, skal du indtage 3 g kreatin om dagen (0,03 * 100 = 3).

Bemærk, at online shops m.fl. j.f. dansk lovgivning ikke må anbefale et dagligt kreatin-indtag på mere end 2 g (kilde på vej).

Indtag kreatin hver dag i 5 uger efterfulgt af en pause på lige så lang tid – Fordel gerne dosering over flere gange om dagen. Hvis du springer nogle dage over, hvor du ikke indtager kreatin, mister du niveau, og skal derfor bruge nogle dage på at komme op på samme kreatin-niveau igen.

Bland kreatinen op med vand og spis evt. en banan. Ved samtidig indtagelse af kulhydrater booster du det reelle kreatin-niveau, dvs. indtager du eks. 3 g kreatin sammen med en banan, vil det reelle kreatin-niveau i kroppen være endnu højere end hvis du kun indtog 3 g kreatin.

Kreatin og bivirkninger – er der sideeffekter ved at bruge kreatin-tilskud?

Der har efterhånden været mange undersøgelser af kreatin, og ingen har kunnet påvise, at kreatin er farligt på nogen måde.

Kreatin gør, at dine muskler trækker vand. Drik derfor godt med vand, og undgå vanddrivende væsker så vidt som muligt. Pas ligeledes på med træning i høj varme, da kreatinen medfører højere risiko for dehydrering.

Diverse

Gå efter det mest rene produkt som muligt.

Kreatin har ingen effekt på ældre over 60 :)

Priser på kreatin-pulver

Kreatin-pulver-priser kommer snart …

Eksterne henvisninger

Forhandlere af kreatin – Køb online her

Bodylab.dk